czwartek, 24 lutego 2011

Old tuner - new life :)

Panowie, nie wyraziłem się dość jasno. Nie mówiłem o kłopotach ze staruchami. Ostrzegałem przed idiotyzmem typowych serwisantów, dla których rozmowa o restauracji, czy upgradzie to martwy temat, i którzy raczej popsują tuner, niz go ulepszą. Naprawić, tzn. wyszukać uszkodzenie będzie im już łatwiej. W czasach cd, dvd, itp. niewielu rozumie tunery.
Nie ma co dzielić na analogi, czy cyfrowe pod wzgledem awaryjności, czy serwisowości, choć często analoga naprawia się łatwiej i taniej. Raczej należy rozpatrywać wiek w połączeniu z ceną modelu (wysokością w katalogu)
Proces starzenia się tunera wynika głównie ze zestarzenia sie kondensatorów elektrolitycznych. Żywotność niezłego kondensatora (nie profesjonalnego) producent przewidział na ok 20 -25 lat. Musimy miec tego świadomość.Czym droższy tuner, tym (zwykle, bo np z Marantem było różnie) miał zastosowane lepszej klasy elektrolity i w związku z tym może (nie musi, bo np. stał na gorącym wzmaku- żywotność konda zależy od temp. pracy)) być w lepszej kondycji. No i restauracja na podobnym, lub lepszym poziomie staje sie droższa.
Z moich obserwacji wynika, że klocki Marantza (z czasem mu wszystko "pływa"), Technicsa (sporo wylanych kond.) najgorzej znosza upływ czasu i potrafią sprawiać kłopoty. Ja np. Marantzów nie chce mieć.

Kazdy kto umie lutować, może spróbować odnowić swój tuner. W tym wątku podałem kiedyś zasady postepowania dla nieelektroników. Wklejam je jeszcze raz.
Restauracja starego tunera. Stopień podstawowy
(Przy zachowaniu ostrożności brak wiedzy niczego nie popsuje)
A. Spryskanie potencjometrów montażowych, przełączników, połączeń owijanych i wysuwanych łączówek spray'em myjącym.
Uwaga: spryskanie filtrów spowoduje ich "rozjechanie"!
B. Wymiana kondensatorów
1.Przy pomocy miernika uniwersalnego "z gwizdkiem" dzielimy kondensatory na kondensatory filtrujące i sygnałowe
(Nie wszystkie kondensatory nie podłączone do masy są k. sygnałowymi. Najlepiej kupić serwisówkę i ze schematu wybrać - oszczędzimy parę złotych. Ale skuteczność metody b. duża, na pewno ponad 90%).
Podłączamy jedną z końcówek miernika do masy (np. obudowa), a drugą dotykamy każdą z nóżek kondensatorów. Gwiżdze- filtrujący, nie gwiżdze- sprzęgający. Jeden z rodzajów dla odróżnienia zaznaczamy mazakiem. Spisujemy wartości.
Uwaga. Nie ruszamy kondensatorów poniżej 100 n (0,1 uF)- wchodzą do obwodow strojonych!
2.Wymieniamy kondensatory etapami. Po każdym etapie odsłuch
( Jeżeli popełnimy jakiś błąd łatwiej nam będzie odszukać miejsce.)
I. Najpierw Filtrujące
a)zaczynamy od kondensatorów o wartościach do 47uF. Te najszybciej się starzeją (wylewają, wysychają, tracą pojemność, itp.). Kondensatory do 1 uF (ze względu na rozmiary) możemy zastąpić stałymi.
b)Pozostałe.
Kond. powyżej 100 uF trzymają się zwykle najlepiej.
Pamiętajmy,że kondensatory formują się co najmniej kilkadziesiąt godzin. Dopiero po wygrzaniu możemy oceniać różnice.
II. Pózniej Sygnałowe.
Dwie metody, zależne od jakości elementów jakimi dysponujemy (a więc od kosztów).
a)tańsza. Na wszystkie kondensatory zakładamy bypassy (dolutowywujemy równolegle) z kondensatorów stałych wysokiej jakości (np. 100nF Wima MKP 10). Wybór zależy od ceny.
b)Droższa. Wymieniamy wszystkie na dobrej jakości kondensatory audio. Np. BG N, bipolar, Nichicon Muse, Sanyo Os-Con (ale te do audio, nie przemysłowe), itp. Do 10 uF możemy zastosować kond. stałe (są duże!!!)
Ostatnio na allegro pojawia się sporo Panasoniców FC, którymi juz można coś robić.
Za Audio Consequent lista kondensatorów, które można używać

Elkos
Jelmax Rubicon: BLACK GATE Typ: FK/K, LUG, SKZ/WKZ ,: N/NX (High-Quality)
Rubicon YXA, YXF, YXG, ZL, ZLH
ELNA: ROS, Silmic / ROA, Cerafine / RJH / RSH, Starget / RJJ / DynaCap
Sanyo: OS-CON, SG
Nichikon: PL
Panasonic: FC/HFQ/HFZ/HC
BHC-Aerovox: Slit-Foil, T-Net
Philips . BC,
EPCOS (Siemens),
Vishay-Röderstein (ROE ) EYN,
F&T (Fischer&Tauscher)
Jensen Four-pole-Elko

Ölpapierkondensatoren: Jensen und Audio Note mit Alu-, Kupfer- oder Silberfolie, Ampohm, Pro Cap (Silberfolie), Sequa, Intertechnik (IT), ...?

Folienkondensatoren:
TRT (Tomorrow´s Research Today): Wonder-Cap, InfiniCap (Signature, SETI, Ultima, Almost Ultima, Economy), DynamiCap
REL-Cap (Reliable-Capacitors): PPFX-S MultiCap, RTX, RT, AudioCap: PPF, PPT, RT, PPMF, Exotica-Teflon TFT, PCU Exotica Cupper Foil PP Film, Exotica Prime, Hi-Rel
Spraque: Orange Drop 715P (KP) oder 716P PE oder PP
Solen: Fast Cap PP,
SCR: PP,
Ansar: Supersound SPX (spezielle MKP-Kondensatoren: niedriger ESR und mikrofoniearm),
Hovland: MusiCap,
Soshin: V2A (Silver Mica),
Mundorf: M-Cap, M-Cap Supreme, KP-SN
IT: Audyn-Cap, Audyn-Cap-Plus, KP-SN.
SCR-Akustik: MKP, KP-SN,
WIMA: MKP-4, MKP-10, FKP, Snubber
ROE, ERO (Vishay-Röderstein): KP 1830, KP 1836, MKP 1837, MKP 1846,
Westlake: Styroflex,
Leclanche: PPM,
Eton: PPM,
Kimber: Kimber Cap
Arcotronics: KP 72,
ICW: metalisierte PP, ASMPF-Serie,
audience: AuriCap,
Bennic: Typ XPP und PMT,
Cornell Dublier: PP,
Epcos: KP und MKP,
ICEL: KP und MKP,
Ampohm: FP-CA,
V-Cap (Teflon-Film mit Zinnfolie),

NOS- (New Old Stock):
ERO: KP 1832, KP 1834, KP1836, MKP 1841, MKP 1842, MKP 1845, MKT 1813, MKC 1864, EROFOL, EROID, alte Polyester.
Styroflex von NFS, EMZ und Siemens.
Cornell Dubilier: Black-Cat,
Spraque: Black Beauty, 730P,
Siemens: B23500, B23501, MKP B32650, MKP B32655,
Einige Folientypen von: Western-Electric, AT&T, Aerovox, ...

Ölpapier von: Spraque, CSC (Vitamin-Q 196P, 188P, 91P, 191P), KEMET, Mallory, West-Cap CP05A1, ICAR PR20, SP25, CCR25, Caratt, Sangamo, Facon, Ducati, Wireless Thomas, Pyramid, Leclanche, ...
Russische Ölpapier oder MKPs, ...

Alte ERO, Siemens, Valvo, Philips, Bosch, Frako, F&G, ITT, SEL, MF, ... Miltär oder BP MP´s im runden oder rechteckigen Metallbecher
usw.
Glimmer (Silver Mica): Siemens, Richard Jahre, El Menco, Micamold, Sangamo
Nie ma sensu stare kond. wyższej klasy (chyba, że są uszkodzone) zastępować jakimis przeciętnymi, bo obniżymy sobie jakość.

opr.StefanB (za zgodą autora)